Maakt jouw organisatie al gebruik van kansen op het gebied van cross-selling? Een eigen website of webshop biedt je er alle kansen voor. Denk aan de technologie die je kunt gebruiken om automatisch een pop-up in beeld te laten verschijnen, op het moment dat een consument een specifiek product aan diens winkelwagen toegevoegd heeft. In deze pop-up wijs je de consument op een aanvullend product, welke goed aansluit op hetgeen de consument reeds aan diens winkelwagen heeft toegevoegd. De kans is groot dat de consument ook dit aanvullende product bestelt, daar waar deze gemist zou zijn als de consument geen pop-up getoond kreeg. Er zijn meer opties om de kansen op het gebied van cross-selling te benutten als organisatie. In dit artikel lees je er meer over.
Zorg voor een verbeterde band met de consument
Cross-selling draait niet alleen om het toepassen van technieken, waarmee je het aantal CTA’s op een website vergroot. Het gaat daarnaast om de band die een consument met een organisatie heeft. De afgelopen jaren is het contact tussen consumenten en bedrijven steeds vluchtiger geworden. Gek is dat niet, daar de consument keuze heeft uit producten van een steeds groter aantal online aanbieders. Door de consument te verrassen, houd je deze betrokken bij je organisatie. Een voorbeeld op dit vlak: gepersonaliseerde, bedrukte brievenbusdoosjes. Door de boodschap op deze doosjes regelmatig te vernieuwen, blijf je de consument prikkelen om een volgende bestelling te plaatsen. Houd je de boodschap hetzelfde, dan werkt het verrassende, prikkelende effect slechts eenmaal.
Laat een aanvullend product meerwaarde bieden
Houd er rekening mee, dat cross-selling specifiek niet bedoeld is om van een onnodig grote voorraad producten af te komen. Bij cross-selling is het zaak een aanvullend product te bieden, wat ook daadwerkelijk meerwaarde biedt voor de consument. Toon die meerwaarde aan, door bijvoorbeeld naar andere producten te verwijzen in een productomschrijving. Hoe haalt de consument meer uit een product, door direct een aanvullend product te bestellen? De consument moet helder weten, wat hij of zij aan een extra product heeft.
Om een concreet voorbeeld te noemen: een consument heeft wat aan een impregneermiddel, wanneer deze nieuwe schoenen bestelt. Koopt de klant echter een sjaal of bijvoorbeeld een muts, dan is zo’n spray niet direct relevant. De pop-up of verwijzing zal nu eerder tot ergernis leiden, waardoor een klant juist niet terugkeert.