B2B Goedkoop marktonderzoek laat je uitvoeren door een SEO-specialist

Goedkoop marktonderzoek laat je uitvoeren door een SEO-specialist

Goedkoop marktonderzoek laat je uitvoeren door een SEO-specialist post thumbnail image

Je staat op het punt een beslissing te nemen die gevolgen kan hebben voor jouw bedrijf. Data kan jou helpen een weloverwogen beslissing te nemen, maar een traditioneel marktonderzoek is duur. Heb je er al eens bij stilgestaan dat door het internet niet alleen alle kennis voor het oprapen ligt over allerlei onderwerpen, maar dat het door ons zoekgedrag ook inzichtelijk is waar de vraag van de markt ligt? Een goede SEO-specialist kan voor jou snel en kostentechnisch aantrekkelijk antwoorden geven op vragen waarvoor je misschien geneigd was een duur onderzoeksbureau in te schakelen.

De markt in kaart brengen met zoekmachinedata

“Oké, dat is een hele andere invalshoek, maar wat kan die SEO-specialist doen dan?”, zul je denken. Een goede SEO-specialist kan op basis van zoekmachinedata de markt in kaart brengen en jou antwoorden geven op vragen als:

  • Is het zinvol mij te richten op dit product of deze dienst?
  • Hoeveel vraag is er naar in de markt?
  • Is er veel concurrentie en hoe sterk is deze concurrentie?
  • Waar richten mijn concurrenten zich op? 
  • Zal er in de toekomst naar verwachting meer of minder vraag zijn naar dit product of deze dienst?
  • En natuurlijk: welke terminologie moet ik hanteren om beter vindbaar te worden?

De voordelen van marktonderzoek laten uitvoeren door een SEO-specialist

Je kunt een marktonderzoek op verschillende manieren uitvoeren:

  • Zelf doen: jij hebt de controle, maar dit kost veel tijd.
  • Een onderzoeksbureau inschakelen: dit kost je vooral veel geld.
  • Een stagiair een afstudeeronderzoek laten doen: dit kost je veel tijd aan begeleiding, en het kan lang duren voordat het onderzoek klaar is.

Laat je het uitvoeren door een SEO-specialist dan is het grote voordeel dat de data (meestal) al aanwezig is. Is jouw bedrijf een start-up? Dan heeft de SEO-specialist een toolkit waarmee hij of zij alsnog kan putten uit een enorme database over het online zoekgedrag van mensen. Je bespaart dus al tijd in de dataverzameling.

Daarnaast is een SEO-specialist geen dagen zoet met het maken van vragenlijsten, het benaderen van mensen en het schrijven van allerlei rapportages waaraan een onderzoeksbureau (of stagiair) gebonden zijn. En dit scheelt flink in de kosten. 

Kortom, een marktonderzoek uit laten voeren door een SEO-specialist is relatief goedkoop én het onderzoek kan snel uitgevoerd worden.

Kleven er ook nadelen aan?

Ja, die zijn er ook. Een SEO-specialist geeft jou een advies op basis van kwantitatieve data. Daarnaast is het niet exact duidelijk wie welke zoekopdracht heeft ingetypt in de zoekmachine, dus kunnen er geen uitspraken gedaan worden over de kenmerken van de doelgroep.

Kan ik zomaar een SEO-specialist benaderen?

Natuurlijk kan dat. Maar niet iedere SEO-specialist heeft de juiste kennis, ervaring en inzicht om zoekmachinedata in te zetten als marktonderzoek om zo jouw strategische vragen te kunnen beantwoorden. Zoek daarom een ervaren SEO-specialist die ook strategisch SEO-advies kan geven.

Related Post