Een cadeau geef je iemand vooral om iemand een plezier te doen. Maar als we het over relatiegeschenken hebben, dan is er nog een belangrijker reden: de promotie van je bedrijf. Natuurlijk wil je klanten met een relatiegeschenk laten zien dat je hen waardeert en dat je hoopt dat jullie zakelijke relatie nog lang voortduurt, maar je wilt ook jouw bedrijf in the picture zetten. Daarom is het verstandig om voor een gepersonaliseerd relatiegeschenk te kiezen.
1. Een gepersonaliseerd relatiegeschenk is origineel.
Je wilt wel origineel zijn als je je klanten een geschenk geeft. Als je iets laat personaliseren, weet je zeker dat je relatiegeschenk uniek is. Je klant heeft er nog geen 10 van in de kast staan en dat is natuurlijk een voordeel. Met een lasergraveermachine kun je er eenvoudig een persoonlijke boodschap in laten graveren. Misschien ga jij gewoon voor het graveren van je logo, maar je kunt natuurlijk ook een bedankje formuleren dat je klant persoonlijke aanspreekt.
2. Het is meteen je visitekaartje.
Sommige bedrijven zijn nu eenmaal zo groot geworden dat ze erg veel relatiegeschenken krijgen. Om toch op te vallen kun je jouw relatiegeschenk eens in een andere periode dan de kersttijd laten bezorgen, maar het is ook verstandig om je bedrijfsnaam of logo erop te laten graveren. Zo kan je klant nooit vergeten dat dat relatiegeschenk van jou kwam. Laser graveren gaat snel en nauwkeurig. De kosten vallen daarom vandaag de dag behoorlijk mee. Bovendien laat je hiermee juist wel zien dat je wat moeite hebt gedaan voor het relatiegeschenk.
3. Er zijn volop mogelijkheden.
Waar een gepersonaliseerd geschenk vroeger nog vooral beperkt was tot een pen of een presse-papier, is het aanbod vandaag de dag veel uitgebreider. Denk bijvoorbeeld aan een hippe snijplank die regelmatig gebruikt gaat worden, aan een tombstone of zelfs aan een trolley. Zo maken je klanten ongemerkt een beetje reclame voor je wanneer zij gasten hebben of wanneer zij op vakantie zijn. Leuk idee, toch?
4. Persoonlijke relatiegeschenken hebben nut.
In het zakenleven draait niet alles om geld en inzicht. Juist emotie is ook belangrijk bij het zaken doen. Het is van belang dat je band hebt met je klanten, zodat ze langer klant bij je willen blijven. Een persoonlijk relatiegeschenk geeft een signaal af. Jij waardeert je klant en je hoopt dat die waardering wederzijds is. Een relatiegeschenk maakt dus onderdeel uit van emotionele binding met je klant.
5. De kosten vallen mee.
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is laser graveren een methode die steeds vaker wordt toegepast. Het werkt snel en efficiënt, waardoor de kosten niet snel uit de hand lopen. Zo blijft het leuk om relatiegeschenken aan te schaffen en weg te geven en hoef je niet zo diep in de buidel te tasten. Bovendien is de investering het straks helemaal waard, want inmiddels besef je wel dat een gepersonaliseerd relatiegeschenk heel veel voordelen biedt. Waar wacht je nog op?