Tips Manieren om effectief met je team te communiceren

Manieren om effectief met je team te communiceren

Manieren om effectief met je team te communiceren post thumbnail image

Effectieve communicatie op de werkplek is absoluut noodzakelijk in een leiderschapsrol. Een eeuwenoud gezegde luidt: “Het gaat er niet om wat je zegt, maar hoe je het zegt.” Goede communicatie is wat een slechte leider onderscheidt van een uitzonderlijke. Het hebben van effectieve communicatieve vaardigheden is de sleutel tot goed leiderschap.

Als je goed communiceert met jouw team, helpt dit misverstanden uit de weg te ruimen en kan het een gezonde en rustige werkomgeving bevorderen. Efficiënte en open communicatie met dat team zorgt er ook voor dat je beter, snel en professioneel kunt werken. Op het moment dat je de communicatielijnen met je team open krijgt, zal het proces van het uitvoeren van taken en projecten waarschijnlijk soepel verlopen. Bovendien zul je verrast zijn hoe het behalen van doelen een stuk eenvoudiger wordt. En dus is het tijd om te kijken naar manieren om effectieve communicatie op de werkplek te creëren.

Vergaderen

Het is makkelijker om je passie en hoe je je voelt over te brengen aan je team via open meetings. Op dit soort bijeenkomsten zullen ze niet alleen horen wat je zegt, ze zullen het ook zien en voelen. Deze aanpak blijft nog steeds een van de beste manieren om effectief met een team te communiceren.

E-mails

In officiële instellingen blijft communicatie via e-mail krachtig. Hiermee kun je berichten doorgeven aan leden van het team zonder ze van hun werkplek te halen.

Manieren om goed met je team te communiceren

Een op een

Deskundigen hebben kunnen bewijzen dat sommige mensen het beter begrijpen als je ze apart neemt en een-op-een met ze praat. Zorg ervoor dat je oogcontact met hen houdt om de boodschap goed over te kunnen brengen.

Creëer een receptieve sfeer

Om effectief met een team te communiceren, moet je een ontvankelijke sfeer creëren. Vermijd ten koste van alles een gespannen omgeving, want wanneer je op een te intense manier communiceert, wordt de boodschap die je probeert te delen mogelijk niet goed begrepen.

Communicatie via Training

Een training moet zijn afgestemd op het communiceren van bepaalde informatie aan jouw teamleden. De meeste werknemers nemen training serieus, vooral als het deel uitmaakt van hun beoordeling.

Toon vertrouwen

Zorg ervoor dat je vertrouwen toont om ervoor te zorgen dat je niet als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Wanneer jouw teamleden enige onzekerheid en gebrek aan ernst opmerken wanneer je met hen communiceert, zullen ze de informatie waarschijnlijk met minachting behandelen.

Gebruik eenvoudige woorden

De waarheid is dat niet iedereen op één lijn kan zitten als het gaat om woordenschat. Gebruik daarom, om effectief te zijn in de communicatie met jouw teamleden, woorden die gemakkelijk te begrijpen zijn. Wanneer dubbelzinnige woorden worden gebruikt, kun je verkeerd begrepen worden en/of kostbare tijd verspillen aan het uitleggen ervan.

Manieren om effectief met je team te communiceren

Gebruik afbeeldingen

Plaats visuals op strategische posities rond de werkplekken van je team. Ze moeten de boodschap niet alleen horen, ze moeten hem ook zien. Dit geeft ruimte voor een beter begrip.

Luister naar je teamleden

Communicatie is bedoeld als tweerichtingsverkeer. Praat niet alleen omdat je de leider bent zonder naar iemand anders te luisteren. Moedig hen aan om zich open te stellen, zodat je in de toekomst goed met hen kunt communiceren. Je hebt twee oren en één mond, dus je moet meer luisteren dan praten.

Gebruik lichaamstaal

Je lichaamstaal zal je boodschap sneller en beter overbrengen. Beheers de kunst van het gebruik van lichaamstaal bij het communiceren met het team. Sta/zit rechtop, gebruik glimlachen, handdrukken en oogcontact.

Geef een voorbeeld

Iemand zei ooit: “Vertel me wat je wilt dat ik doe en ik vergeet het misschien, maar doe het in mijn bijzijn en ik zal het nooit vergeten.” Een boodschap uitdragen is een zeer krachtige manier om met jouw team te communiceren. Laat ze zien dat je doet wat je wilt dat ze doen.

Gebruik de juiste toon

Eén woord kan een andere betekenis hebben als het op een andere toon wordt gezegd. Zorg ervoor dat je de juiste ‘tone of voice’ gebruikt om je boodschap aan je team over te brengen, zodat je niet verkeerd begrepen wordt en leden niet ontmoedigt of demotiveert of ervoor zorgt dat ze volledig stoppen uit angst.

Vermijd onnodige herhalingen

Vertel jouw teamleden wat je wil dat ze weten of doen en vraag of ze daar duidelijk over zijn. Als dat niet het geval is, herhaal je dan pas wat je hebt gezegd.

goede manieren om met je team te communiceren

Presentaties gebruiken

Sommige mensen begrijpen een boodschap beter als er afbeeldingen worden gebruikt. Door presentaties zoals Microsoft PowerPoint te gebruiken om met jouw team te communiceren, kunnen ze ernaar verwijzen als ze bepaalde dingen niet duidelijk zijn.

Related Post