Tips Je producten verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com doe je zo!

Je producten verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com doe je zo!

Je producten verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com doe je zo! post thumbnail image

Verkopen via een marktplaats als Amazon en Bol.com wordt steeds populairder. Steeds meer ondernemers weten dit en starten hun digitale zoektocht op deze plek. Je zou dus bijna kunnen stellen, enkel en alleen al gebaseerd op het aangepaste zoekgedrag van de consument, dat je als ondernemer niet achter kunt blijven en hier wel aanwezig moét zijn. Ben jij dit ook van plan, weet dan dat je het vanaf het begin aan goed moet aanpakken. Staat de basis namelijk slecht, dan ga je hier later nadelen van ondervinden. In onderstaande blog geven we je een aantal tips zodat ook jij succesvol kunt verkopen via de bekende marktplaatsen.

Om ervoor te zorgen dat de verkoop van jouw producten zo succesvol mogelijk via deze kanalen verloopt, is het van belang dat je de juiste doelgroep bereikt. Daarom moet je je goed verdiepen bij welke ‚Marketplace’ jij jouw producten het beste kunt aanbieden.

Je producten verkopen via marktplaatsen zoals Amazon en Bol

Concurrentiepositie en prijs

Kijk daarbij naar de mate van concurrentie en naar jouw prijsniveau in vergelijking met dat van concurrenten. Zo kan je een populair en goedlopend product aanbieden, maar als de mate van concurrentie hoog is en tegelijkertijd jouw prijs ook dan is de kans groot dat de verkoop niet al te succesvol zal zijn. Daarnaast is het ook van belang om de verschillende vereisten en de commissie, welke kan verschillen per platform, mee te nemen in jouw beslissing. 

Zorg voor een zo goed mogelijke productfeed

De producten die je van plan bent om te verkopen via een plaats als Bol of Amazon kunnen niet aangeboden worden zonder productfeed. Dit is een soort centraal document waarin alle producten zijn opgenomen, inclusief alle bijbehorende variabelen en kenmerken… denk daarbij aan de productnaam, het productnummer en de prijs. Dit document is dan gekoppeld aan de desbetreffende Marketplace. Hier komen dus eigenlijk ook al direct twee zaken naar voren die van belang zijn – een complete en kloppende productfeed én een juiste koppeling. Hoe completer de productfeed, hoe beter je gevonden zal worden wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd en hoe groter de kans is op een verkoop. 

Je producten verkopen via Amazon en Bol

Waarom is een juiste koppeling zo belangrijk?

Een juiste koppeling zorgt ervoor dat producten op de juiste manier worden doorgezet. Dit kan dus op basis van de eerder genoemde productfeed, maar nog idealer is een API koppeling. Hiermee kan data realtime worden opgehaald en aangepast, waardoor voorraden altijd up-to-date zijn. In het geval van een productfeed is het zo dat deze maar een aantal keer per dag (soms maar één keer) opgehaald wordt en hierdoor dus ook vaak niet de meest actuele informatie bevat.

Het verkopen van producten is één ding, maar de logistiek is een andere welke je goed op orde moet hebben. Zo kan je ervoor kiezen om zowel zelf de producten te verkopen via een Marketplace, als de rest van het proces op je te nemen. Dit betekent wel dat je zelf alle producten op voorraad moet hebben en moet kunnen opslaan. Mocht dit niet ideaal zijn, dan kun je er ook voor kiezen om het logistieke gedeelte uit handen te geven en te laten uitvoeren door de Marketplace zelf. Zo kan je wanneer je verkoopt via Amazon ervoor kiezen om alle producten naar één fulfillment locatie te sturen, waarna Amazon zelf de rest van het proces oppakt. Natuurlijk komen hier wel extra kosten bij kijken, zoals die voor de opslag en bepaalde bedragen die je betaalt voor alle handelingen die worden verricht. Het zorgt dus ontzorging, maar brengt ook extra kosten met zich mee.

producten aanbieden via marktplaatsen zoals Amazon en Bol

Related Post