Je wilt je business uitbreiden naar het buitenland. Je weet wat interessante markten zijn, hebt een analyse gemaakt van kansen en bedreigingen en al wat contacten opgebouwd. Nu is het zaak om concrete stappen te zetten. Dit zijn de stappen naar succes:
- Maak een exportplan
In je exportplan geef je aan wat je eigen mensen kunnen doen en of je iemand moet aanwerven. Aangezien Duitsland het belangrijkste exportland is voor ons regio, kan het zijn dat je recruitment in Duitsland gaat doen. Als je producten verkoopt, neem je hierin ook op of je verpakking aan de wensen en eisen van de nieuwe markt voldoen.
- Kies een route naar de markt
Je kunt je product of dienst zelf verkopen of dat doen via een distributeur, verkoopagent of joint venture. Welke optie je ook kiest, zorg ervoor dat duidelijk is waar de verantwoordelijkheid ligt voor wat betreft levering en betaling. Vergeet ook nooit je eventuele intellectuele eigendom te beschermen.
- Start de marketing
Advertenties en televisiespotjes kunnen helpen om meer bekendheid te krijgen, maar deze zijn vaak ook kostbaar. Houd rekening met de doelgroep en zet de kosten af tegen het rendement van de investering. Een andere optie is om een website te maken met inhoud die vertaald is naar je doelmarkt. Social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter kunnen ook helpen om je boodschap snel en voor een deel kosteloos te promoten. Schakel een marketingbureau in indien nodig.
- Regel het papierwerk
Naast wet- en regelgeving waar je mee rekening moet houden, zijn er bepaalde administratieve verplichtingen waar je vanaf het begin direct aan moet voldoen. De ambassade kan je helpen om al deze vereisten duidelijk te krijgen. Denk ook aan internationale leveringsvoorwaarden, kosten van transport en wanneer deze op de ontvangende partij overgaan, welke verzekeringen je moet afsluiten en welke heffingen en belastingen van toepassing zijn. Ga ook na waar offertes aan moeten voldoen. Dan ben je klaar om klanten te gaan binnenhalen.