Tegenwoordig denken bedrijven tijdens het adverteren direct aan de online mogelijkheden. Dit is vrij logisch, aangezien er online heel veel mogelijk is en het online bereik gigantisch is. Maar soms is het online adverteren niet de juiste manier om je klanten te bereiken. In dat geval, komt het offline adverteren om de hoek kijken. Offline adverteren heeft naast online adverteren zijn eigen voor- en nadelen. In dit artikel lees je bij welke situatie je beter kunt kiezen voor offline adverteren, om zo je doelgroep nog beter te bereiken.
Welke mogelijkheden zijn er bij offline adverteren?
Het offline adverteren, of ook wel offline marketing genoemd, is het overbrengen van een boodschap, zonder hier digitale media voor te gebruiken. Onder offline marketing verstaan wij diverse mogelijkheden. Zo heb je het adverteren via huis-aan-huis folders, dagbladen en/of tijdschriften. Maar ook het gebruik van een flyer, stands bij een evenement en televisie of radio reclame.
Waarom offline boven online marketing?
Er zijn bepaalde situaties waarin offline marketing een beter effect heeft dan online marketing. Hieronder worden de voordelen van offline marketing benoemd en waarom het juist in deze situaties belangrijk is om offline marketing te hanteren.
Direct contact met (potentiële) klanten
Wanneer je offline marketing toepast, heb je direct contact met potentiële klanten. Zelfs in een digitaal tijdperk is persoonlijk contact nog steeds van groot belang. Zo kun je als bedrijf flyers, sticker/stickers, brochures of visitekaartjes uitdelen, om de aandacht onder deze potentiële klanten te wekken over jouw bedrijf. Daarnaast kun je direct vragen beantwoorden, om onduidelijkheden uit de weg te gaan.
Zeer lokaal gezien worden
Wanneer je een onderneming hebt waarbij je op lokaal gebied veel kunt betekenen voor potentiële klanten, is het gebruik van offline marketing zeer effectief. Door jouw advertenties in bijvoorbeeld bushokjes of langs de weg te plaatsen, krijgen potentiële klanten op lokaal niveau dit te zien. Daarnaast bereik je potentiële klanten die zich niet online bevinden.
Direct ontvangen van feedback
Wellicht de belangrijkste reden om aan offline marketing te doen is het direct ontvangen van feedback. Wanneer je op een evenementenbeurs staat met jouw bedrijf en hierbij het bedrijf promoot, kun je direct aan omstanders vragen wat hij of zij ervan vindt. Dit is waardevolle informatie die je mee kan nemen in het bedrijfsproces.
Kortom, offline marketing is in deze tijd nog steeds belangrijk. De perfecte situatie is een combinatie tussen zowel offline als online marketing. Zo ben je bereikbaar voor bijna iedere potentiële klant.