Niet betaalde facturen kunnen een behoorlijke strop zijn voor een onderneming. Met name wanneer je als zzp’er werkt, maar ook een klein bedrijf zal hier behoorlijk hinder door ondervinden. Vaak probeer je toch door een betalingsherinnering te sturen dat het alsnog wordt voldaan. Maar helaas is niets minder waar en eigenlijk sta je met de rug tegen de muur. Jouw kosten gaan immers wel gewoon door.
De hoogste tijd om een betalingsherinnering te sturen
Wanneer de facturen niet worden betaald ben je verplicht om een herinnering te sturen. Vaak zal dit gebeuren nadat de betalingstermijn is verstreken die je gehanteerd hebt. Wacht niet langer dan drie tot vijf dagen met het verzenden van deze herinnering. Vaak zal een debiteur alsnog overgaan tot betaling wanneer deze herinnering is verstuurd.
Een betalingsherinnering blijf je natuurlijk niet continu sturen. Na verloop van tijd is het verloren tijd en zal je andere acties moeten ondernemen. Verstuur dus niet meer dan drie herinneringen en pak het vervolgens anders aan. Zo zou je ervoor kunnen kiezen om een incassobureau in te schakelen.
Zij nemen vaak het proces geheel over en zullen vanuit hun eigen naam een aanmaning versturen. Een debiteur zit hier niet op te wachten en zal of de betaling voldoen of een regeling treffen met het bureau. In de meeste gevallen gebeurt dit, maar helaas komt het ook voor dat een debiteur geen gehoor geeft. Ook niet na meerdere keren wanneer er is geprobeerd om contact te leggen met de debiteur.
Een incassobureau zal er vervolgens voor kiezen om een deurwaarder in te schakelen. Wanneer dit aan de orde is zullen de kosten ook wel wat hoger uitvallen. Vaak wordt het verhaalt op de debiteur waardoor de kosten voor de debiteur niet gunstiger zullen worden. De deurwaarder komt, zoals de naam al voorspelt, aan de deur van de debiteur om contact te leggen met de desbetreffende persoon.
Is een incassobureau inschakelen verstandig?
Vaak zijn ondernemers nog behoorlijk huiverig als het gaat om het inschakelen van een incassobureau. Niet zozeer om de niet betaalde facturen uit handen te geven, maar wel de irritaties die hierop kunnen volgen. Een debiteur zit hier natuurlijk niet op te wachten waardoor er gemengde reacties kunnen ontstaan. In feite zal jij je hier als schuldeiser volledig van moeten distantiëren aangezien jij gewoon wilt dat de betaling wordt voldaan.
De welbekende drempel overstappen om een incasso te starten is vaak het lastigste wat er gebeuren moet. Toch zal je hier goed aan doen om de factuur te zien voldoen. Niet alleen bescherm jij hiermee jouw eigen onderneming, maar ook de debiteur. Mocht de debiteur worden bestempeld als wanbetaler, dan zal diegene worden behoed voor eventuele andere leningen en dergelijke.
Dit is niet ten nadele voor de debiteur, maar meer ter bescherming. De debiteur in kwestie zal dus niet zomaar een andere lening kunnen starten zonder zich bewust te zijn van de achterstanden uit het verleden.
Wees er dus bewust van dat jij hiermee niet alleen jezelf dekt, maar uiteindelijk ook de debiteur beschermt.