ZZP Als zzp’er een podcast beginnen kan allerlei voordelen opleveren!

Als zzp’er een podcast beginnen kan allerlei voordelen opleveren!

Als zzp’er een podcast beginnen kan allerlei voordelen opleveren! post thumbnail image

Podcasting is een populair medium voor allerlei niches zoals gaming, politiek, sociale kwesties, etc. Steeds meer mensen gaan bij interesse in een bepaald onderwerp op zoek naar een passende podcast. Dit heeft steeds meer zzp’ers ervan overtuigd om ook een podcast te beginnen en dat is helemaal niet zo’n gekke gedachte. Op die manier kun je natuurlijk je naam naar buiten brengen op een minder commerciële manier, maar je kunt bijvoorbeeld ook als een expert bekend komen te staan. Iets wat jouw business als zzp’er alleen maar goed kan doen. Lees dus snel verder als jij ook een podcast wil beginnen!

Wat is een podcast precies?

Voordat je een podcast maakt, moet je eerst ‘podcast’ kunnen definiëren. Of je nu kiest om te podcasten als een baan, of het gewoon voor de lol wil doen, je podcast moet gebaseerd zijn op jouw definitie ervan. Als onderdeel van het definiëren van ‘podcast’ moet je ook weten waarom je een podcast maakt. Met andere woorden, zorg voor een thema. Waar praat je graag over? Wat is jouw niche? Wat doe je graag voor de kost? Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos!

Vind een goede balans

Nu je een thema en reden voor je podcast ​​hebt, moet deze een goede balans hebben. Dat betekent een goede dosis van het volgende:

  • Het juiste publiek
  • De soorten onderwerpen om over te praten in de door jou gekozen niche
  • Een manier om abonnees/luisteraars op de hoogte te stellen van nieuwe podcast afleveringen
  • Voordelen laten zien voor degenen die afstemmen op een aflevering van jouw podcast

Als je een goede balans tussen deze dingen hebt, kun je je podcast goed uitvoeren.

een podcast beginnen kan allerlei voordelen opleveren

Zorg voor goede en interessante gasten

Mensen horen graag de mening van andere mensen in jouw niche, en jij ook als het goed is! Wat je niche ook is, je moet de juiste gasten voor je podcast binnenhalen. Als je podcast bijvoorbeeld draait om data wetenschap, kun je een collega-codeur of een data-analist in je podcast halen. Of, als je podcast draait om gezond leven, nodig dan een diëtist of een wellness-expert uit. Jouw publiek wil leren van extra experts in de niche!

Promoot je podcast

Als je eenmaal een paar afleveringen van je podcast hebt gemaakt, is het tijd om deze te promoten! Hoe je jouw podcast promoot, is van vitaal belang. Hier zijn enkele effectieve manieren om een podcast te promoten:

  • E-maillijsten
  • Sociale media
  • Mond op mond reclame
  • Advertentieruimte (online of in print, of beide)

Promotie is enorm belangrijk als je wilt dat meer luisteraars op je podcast afkomen.

Wees SEO-vriendelijk

Zoekmachine optimalisatie is van vitaal belang in het huidige online landschap. Dat betekent dat het essentieel is om de juiste trefwoorden in de titel en ondertitel van je podcast te hebben. Je moet ook de juiste trefwoorden toevoegen aan de beschrijving en metadata van je podcast. Zo wordt je podcast makkelijker gevonden als luisteraars je podcast intypen in de zoekmachine balk.

Zorg voor een goede consistentie

Wees ten slotte consistent met je podcast. Zoals al het andere in het leven, is consistentie de sleutel. Aangezien je van plan bent om je podcast voor je te laten werken (zelfs als hobby), is het belangrijk om afleveringen te plannen, ze te maken en ze vervolgens te promoten. Een van de beste manieren om voor consistentie te zorgen, is door een schema te maken. Met een schema kun je je afleveringen plannen, uploaden en weet je hoe vaak je de cyclus moet herhalen.

Als zzp’er een podcast beginnen kan allerlei voordelen opleveren

Conclusie

Zoals je kunt zien, kan het maken van een podcast een geweldige baan of hobby zijn om mee te beginnen. Het maakt niet uit wie je bent en wat je doet, het maken van een podcast kan je niet alleen helpen genieten van wat je doet, maar ook om contact te maken met mensen die van dezelfde niche houden als jij. Bovendien zul je geïnspireerd worden om je kennis te delen met anderen die net beginnen in de niche of podcasting. Daarnaast kan het jou als zzp’er een leidende rol geven, waarbij mensen jou als een expert gaan zien. Dit zal het aantal klanten wat daaruit voortkomt doen groeien, waardoor uiteindelijk jij als zzp’er kan groeien!

Door deze korte handleiding te volgen, kun je ofwel je brood verdienen met podcasten, of het gewoon voor de lol gaan doen. Nu steeds meer podcasts toegankelijk zijn, is het ook tijd om jouw niche, met de daarbij horende ideeën en meningen, in de publieke sfeer te brengen. Onthoud: de magie begint in de niche, bedenk dan ook goed waar je graag over praat!

ZZP’er? Lees dan ook: Even wat minder inkomsten als zzp’er? Zo vang je dit op!

Related Post