Het schrijven van een zakelijke blog draagt bij aan een goede vindbaarheid van je bedrijf. Wist je dat het schrijven van een zakelijke blog veel voordelen kent? Dit artikel geeft antwoord op prangende vragen zoals: Wat zijn de voordelen van zakelijk bloggen? Waarom zakelijk bloggen? Hoe schrijf ik een zakelijke blog? Lees snel verder, zodat je alle tips voor zakelijk bloggen in 2022 kent.
Tip 1: Begin met een schrijfplan
Een van de eerste tips om zakelijk te bloggen bestaat uit het opstellen van een schrijfplan. Een goede voorbereiding is onmisbaar en draagt bij aan een goede structuur van je blog. Bovendien ga je na verloop van tijd beter schrijven, omdat je goed opgebouwd te werk gaat. Deel je schrijfplan in twee delen op. Het eerste deel bestaat uit het inhoudelijk gedeelte, zoals de doelgroep en een eventuele hoofdvraag die je gaat beantwoorden. In het tweede gedeelte kun je bijvoorbeeld een inhoudsopgave en tussenkopjes uiteenzetten en nader bepalen.
Tip 2: Ga voor een pakkende titel
Een pakkende titel is een van de voordelen van zakelijk bloggen. Het gaat eveneens om het bedenken van een eigen, creatieve titel. Je kunt in de titel de oplossing voor de klant beschrijven. Ook kun je in de titel prikkelende woorden gebruiken, waardoor de klant graag wilt gaan lezen.
Tip 3: Gebruik een inleiding
Het gebruik van een inleiding lijkt voor de hand liggend. Maar het is wel iets waar je even de tijd voor moet nemen. Vooral bij een zakelijk blog wil je in de inleiding de interesse van de lezer wekken. Interesse zorgt er ook nog eens voor dat je artikel aandachtig wordt gelezen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een aantal open vragen in je inleiding.
Tip 4: Niet enkel de commerciële kant belichten
Artikelen, waarbij het lijkt alsof je enkel gericht bent op verkopen, zijn niet aanlokkelijk. Lezers haken snel af als ze doorhebben dat het om een commercieel stukje tekst gaat. Maar hoe zit het dan met je product of dienst? Je mag absoluut aandacht besteden aan je product of dienst in je zakelijke blog, maar probeer een goede evenwicht te vinden. Een goede balans tussen bijvoorbeeld het delen van kennis en je diensten, zorgt er namelijk voor dat de lezer geïnspireerd raakt en graag door leest.
Tip 5: Een aantrekkelijke schrijfstijl
Een van de tips om zakelijk te bloggen, bestaat uit het hanteren van een uitnodigende schrijfstijl. Let hierbij op het vermijden van teveel passieve zinnen. Actieve zinnen zijn veel prettiger om te lezen. Gebruik daarnaast korte zinnen. Te veel moeilijke woorden of herhalingen maken een tekst tevens minder toegankelijk.
Tip 6: Maak er geen nieuwsartikel van
Zakelijk bloggen moet niet gaan lijken op een nieuwsartikel. Dit komt stug en onpersoonlijk over. Je mag emoties delen in je zakelijke artikel en ook een persoonlijk verhaal is aangenaam om te lezen. De lezer kan zich misschien zelfs herkennen in je verhaal en dit is een van de voordelen van zakelijk bloggen. Herkenning kan namelijk zorgen voor binding.
Tip 7: Passende zoekwoorden gebruiken
Nog een reden waarom zakelijk bloggen zo aantrekkelijk is, is het gebruik van zoekwoorden. Iedereen maakt tegenwoordig gebruik van zoekwoorden in zoekmachines. Je kunt het zoekwoord, zoals zakelijk bloggen terug laten keren in de titel, alsook in de inleiding en overige stukjes tekst. Let er wel op dat je het zoekwoord niet te pas en te onpas gebruikt. Het is namelijk noodzakelijk dat het een goed leesbare blog krijgt.
Tip 8: Schrijf over een interessant onderwerp
Waarom zakelijk bloggen mede zo leuk is? Je mag schrijven over een interessant onderwerp. Niet enkel een onderwerp die je zelf boeiend vindt, maar evenzeer eentje die je doelgroep interesseert. Zakelijk bloggen in 2022 houdt namelijk mede rekening met wat er zich afspeelt in de maatschappij. Gebruik actuele onderwerpen die in het jaar 2022 van belang zijn.
Tip 9: Geef een persoonlijke twist
Voordelen van zakelijk bloggen uitten zich daarnaast in het persoonlijke aspect. Geef je artikel een persoonlijke twist, is dan ook een van de tips om zakelijk te bloggen. Trek op deze wijze meer bezoekers aan. Bezoekers die vaker terug keren op je website om persoonlijke artikelen te lezen zijn populair.
Tip 10: Eindig met een call to action
Ten slotte is een van de voordelen van zakelijk bloggen dat je de lezer kunt aanmoedigen tot actie. Een call to action, ook wel een CTA genoemd, is een goede afsluiter van je zakelijke tekst. Je kunt de lezer een vraag stellen, doorverwijzen naar een contactformulier of een offerte. Een call to action is een van de redenen waarom zakelijk bloggen geweldig is. Na deze tips om zakelijk te bloggen heb je vast meer inspiratie gekregen. Vragen zoals hoe schrijf ik een zakelijke blog? Zijn eveneens beantwoord. Bloggen is al met al een uitstekende kans voor meer bekendheid. Het gaat je met bovenstaande tips vast lukken om een inspirerende zakelijke blog te schrijven!