Om een online winkel te starten, moet je een bedrijfsconcept uitwerken, producten kiezen om te verkopen en een strategie voor orderafhandeling bepalen. Vervolgens moet je de website bouwen. Omdat online winkels voornamelijk visuele platforms zijn, moet u ook sterke productpagina’s en een marketingplan hebben. Met plug-and-play platforms en veel professionele webbouwers is dit proces nog nooit zo eenvoudig geweest. Dan hebben we het echter over het bouwen van de website. Er komen zoveel dingen kijken bij het opzetten van een webshop, dat het hele proces minder eenvoudig is. Zo moet je denken aan praktische zaken zoals de verpakking, maar ook strategische zaken zoals een goed marketingplan.
Loop jij al langer met het idee om een webshop te beginnen? Heb je al een URL vastgelegd, maar durf je de stap niet te maken? Ligt het bubbelplastic al klaar, maar is de knoop nog niet doorgehakt? Lees dan snel verder voor onze tips om een webshop te beginnen.
Stap 1: Kies een bedrijfsconcept
Het opzetten van een webshop begint met het duidelijk omschrijven van het idee van de producten die je wil verkopen. Begin met het selecteren van een algemeen bedrijfsconcept door uit te zoeken op welke niche of branche je je wil concentreren. Dit idee kan voortkomen uit persoonlijke interesses of juist uit marktkansen.
Stap 2: Koop je producten bij betrouwbare leveranciers
Zodra jouw bedrijfsplan solide is, is de volgende stap het sourcen van de producten. Het zal enige tijd duren om de juiste leveranciers te vinden en ervoor te zorgen dat je tevreden bent met het uiteindelijke resultaat. Plan om enkele maanden te besteden aan het aanvragen van monsters bij verschillende leveranciers, vooral als je je producten op enigerlei wijze aanpast met een unieke formule, ontwerp en branding.
Stap 3: Beslis hoe je bestellingen gaat afhandelen
Orderafhandeling is het proces van het opslaan van producten, het inpakken van orders en het verzenden van producten. Bij het starten voeren veel kleine bedrijven dit proces zelf uit vanuit een garage of opslagruimte. Sommige bedrijven handelen echter de orderafhandeling af voor e-commerce verkopers en misschien is dat voor jou ook wel interessanter omdat je meer tijd overhoudt voor andere zaken.
Stap 4: Kies een e-commerce platform
Er zijn verschillende populaire e-commerce platforms die veel kleine bedrijven gebruiken om te leren hoe ze een online winkel kunnen bouwen. Shopify, BigCommerce en Square Online zijn enkele van de meest populaire platforms voor nieuwe bedrijven en retailers die online gaan verkopen. Al deze aanbieders hebben sjablonen, verschillende niveaus van hulpmiddelen voor voorraadbeheer, rapportage en opties voor gekoppelde betalingsverwerking. Deze partijen bieden ook plug-in-oplossingen voor verkopen en adverteren op sociale media, persoonlijk verkopen, een blog verbinden en verkopen op externe marktplaatsen zoals Amazon en eBay.
Stap 5. Bouw je e-webshop
Nadat je een platform hebt gekozen, bouw je de website van jouw online winkel door een thema te selecteren, de site aan te passen, beveiligingsmaatregelen te nemen en de nodige add-ons te verkrijgen. Gebruik jouw logo en op maat gemaakte producten of verpakkingen als richtlijn voor het kiezen van lettertypen, een kleurenschema en een algehele look.
Geef prioriteit aan navigatiefuncties: eenvoudige navigatie is van cruciaal belang voor een positieve gebruikerservaring, dus zorg ervoor dat jouw site goede kop-, zoek- en gerelateerde product navigatiefuncties heeft. Vergeet niet om een sitemap toe te voegen om de website gemakkelijk te maken voor zoekmachines om te navigeren. Toon klantrecensies: maak vanaf het begin een manier om recensies en andere door gebruikers gegenereerde inhoud op de website te verzamelen en weer te geven. Dit type inhoud helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij potentiële klanten!