Het geven van promotie artikelen is een slimme bedrijfsstrategie. Waarom? Het juist geschenk helpt jou om meer bekendheid te generen. Daarnaast wordt de ontvanger bij het gebruik van het relatiegeschenk aan jou herinnerd. Je wilt uiteraard wel een positieve associatie creëren. Hiervoor is het nodig te weten hoe je nu precies het perfecte promotieartikel kiest. Anders loop je het risico onopgemerkt te blijven, of erger: je kunt in een negatief daglicht komen te staan. Denk dus goed na over dit soort zaken en kies bijvoorbeeld voor duurzame relatiegeschenken als je aan duurzaamheid doet. Kies je voor een plastic wegwerp artikel in zo’n geval, dan kun je het waarschijnlijk vergeten. Klaar voor meer tips? Lees dan snel verder.
Het perfecte cadeau
Denk er maar eens over na: wat vind je van vrienden die het perfecte cadeau voor je weten te vinden? Wat vind je van hen die een meer algemeen geschenk voor je koopt. Eentje waar duidelijk aan af te zien is dat er weinig over is nagedacht? Geschenken kopen waarbij duidelijk is te zien dat er weinig over is nagedacht? Tot slot: wat vind je van die vrienden die je verjaardag simpelweg vergeten?
In het bedrijfsleven gelden dezelfde regels, alleen op een ander niveau. Als het je lukt om een geschenk te vinden dat zowel esthetisch als nuttig is en ook naar jouw merk refereert, heb je de jackpot gewonnen!
Een wel doordacht relatiegeschenk
Het geheim achter een goed gekozen promotiegeschenk zit in de gedachte en de moeite die je steekt in het kiezen ervan. Als het gaat om geschenken in de zakenwereld, heb je meestal twee hoofdcategorieën:
– Speciale geschenken voor medewerkers, VIP-klanten en collega’s – dit zijn meestal luxe producten, vouchers of pakketten. Denk aan speakers, rugzakken, of duurzame relatiegeschenken van een meer luxe aard.
– Een geschenk voor het algemene publiek – meestal een stukje gratis inhoud of iets dat waarde creëert voor de klanten (zoals een happy hour-evenement).
Hoewel het verleidelijk kan zijn om het eerste soort cadeau over te slaan, vooral als je even wat minder inkomsten hebt, is dit de stap die je op de radar van de juiste persoon kan plaatsen of je netwerk een boost kan geven. Het is ook een geweldige manier om VIP-klanten voor je te houden zodra de concurrentie sterker wordt.
Speciale unieke geschenken
Zoals we hierboven vermeldden, moet de eerste categorie geschenken uniek zijn en afgestemd op de voorkeuren van je klanten en algemeen belang voor jouw bedrijf. Tegenwoordig zijn er veel geweldige luxe executive geschenken die jou op hun kaart kunnen doen laten zetten.
Iemand die van koken houdt, zal bijvoorbeeld een set zeldzame kruiden of een speciale kaas snijplank waarderen. Als je iets unieks en indrukwekkends wilt, probeer dan loyaliteitsprogramma’s voor luxe modemerken te zoeken. Als je iemand een lidmaatschap aanbiedt met speciale voordelen van hun favoriete luxe modemerk, wordt je niet vergeten!
Een persoonlijke touch
Niemand verwacht dat je het geschenk maakt, tenzij jouw bedrijf luxe artikelen produceert, maar het helpt om een persoonlijk tintje aan het geschenk te geven. Dit doe je met een handgeschreven briefje, waarin je hen bedankt voor hun klandizie en uitnodigt om verder te genieten van de samenwerking. Hoewel de tekst goed doordacht moet zijn, is het het handgeschreven deel dat misschien wel het belangrijkste is… de personal touch.
Het juiste relatiegeschenk moet sterke positieve emoties opwekken in het hart van de ontvanger. Daarom moet het verbonden zijn met de persoon of het concept dat het probeert te vertegenwoordigen, en het moet een uniek zijn. Het wordt daardoor wat lastiger om te kiezen, maar je zult zien dat het al jouw inspanningen waard is!