Wil je nieuwe, winstgevende groeibronnen ontsluiten? Zoek deze dan vooral aan de rand van je core business. Dit zijn vier manieren om dat te doen:
- Kijk naar de onvervulde behoeften van je klanten
Om nieuwe groeikansen te zien, kun je opnieuw klantsegmenten maken rond de onvervulde behoeften van je klanten. Je huidige segmenten immers gebaseerd is op de klanten aan wiens behoeften je al voldoet.
- Breng de klantreis en ‘missie’ van je klant in kaart
Om nieuwe groeibronnen aan te kunnen boren, is het cruciaal om de klantreis in kaart te brengen en te gaan zien wat je klant precies voor ogen heeft als hij producten of diensten afneemt bij jouw bedrijf. Dan ontdek je gemakkelijker nieuwe winstbronnen aan de rand van je kernactiviteiten.
- Splits je bestaande aanbod op
Soms vereist de sleutel tot het ontsluiten van nieuwe winstkansen niet dat je je product of dienst verandert, maar hoe je het aan je klanten aanbiedt. Zo kun je verschillende klanten verschillende aanbiedingen doen, op verschillende serviceniveaus. Grote klanten kun je bijvoorbeeld 24 uur per dag telefonische ondersteuning geven en kleine klanten op werkdagen van 9 tot 5 uur.
- Kijk over de grens
Een manier om nieuwe groeimogelijkheden te creëren, is over de grens kijken. Wellicht kun je internationaal groeien met je product en dienst. Maak een lijst van veelbelovende kansen in het buitenland en evalueer deze. Kijk kritisch naar het winstpotentieel, haalbaarheid en risico’s. Dan krijg je een goed beeld van de mate waarin je exportpogingen succes zullen hebben.
Vaak wordt aangeraden om met een beperkt aantal producten of diensten de internationale markt te betreden. Ook kan het een goed idee zijn om een salespersoon aan te trekken. Wil je bijvoorbeeld in België aan de slag, dan kan recruitment België een slim idee zijn. Lees hier meer over succesvol exporteren.