Over de aanschafprijs van een Tesla is al heel veel gezegd en vooral ook geschreven. Toch is zakelijk een Tesla rijden zo gek nog niet. Integendeel zelfs. Elektrisch rijden wordt immers gepropagandeerd vanuit overheidswege en dat gegeven levert heel aardige voordelen op.
Zakelijk een Tesla rijden
Rijd je een auto van de zaak, dan krijg je te maken met bijtelling, het deel van de aanschafwaarde van de auto dat je elk jaar bij het inkomen moet optellen. In het geval van een volledig elektrische auto geldt een percentage bijtelling van 4 procent. Let op: voor niet volledig elektrisch auto’s betaal je liefst 22 procent. Zet je een Tesla Model 3 naast bijvoorbeeld een BMW 330i dan is het verschil groot: 85 euro bijtelling voor de Tesla, 490 euro voor de BMW. Nog een voordeel: rijd je in een elektrische auto dan hoef je geen wegenbelasting te betalen. Pakken we de BMW er weer even bij, die kost qua wegenbelasting een kleine 800 euro per jaar.
Privégebruik auto van de zaak
Voor privégebruik auto van de zaak geldt voor een Tesla ook bijtelling van 4 procent voor auto’s tot een waarde van 50.000 euro, daarboven geldt een percentage van 22 procent. Een belangrijk deel van autokosten zitten in de brandstof. Nemen we weer even de BMW, die verbruikt 6,1 liter per honderd kilometer. Tijd je 30.000 kilometer per jaar en dan ben je bij een gemiddelde benzineprijs van 1,50 euro per liter dus drieduizend euro op jaarbasis kwijt aan brandstof. Tesla Model 3 gebruikt 147 Wh per kilometer. Voor 30.000 kilometer zou je dan dus 4417 kWh nodig. Gaan we uit van twintig eurocent per kWh, dan kost de Tesla je 883 euro aan stroom.
MIA-regeling
Nog een voordeel van een Tesla als auto van de zaak is de MIA-regeling die in Nederland van kracht is. Ondernemers die duurzaam investeren, worden daarvoor beloond. Stel je hebt een Tesla Model 3, dan mag je liefst 15.842 euro aftrekken, 36 procent dus. Bovendien geldt dat als je een auto koopt in je BV, dan bespaar je twintig procent, toch al snel weer ruim drieduizend euro. Ook de noodzakelijke laadpaal mag meegenomen worden in deze regeling, al is de laadpaal dus wel een extra kostenpost als je voor zakelijk rijden in een Tesla kiest. Kortom; het zakelijk rijden in een Tesla is een prima optie. Besef wel dat als je plannen in die richting hebt, je snel spijker met koppen slaat. De levertijd van deze auto is namelijk nog steeds erg lang.