B2B-bedrijven zijn compleet anders dan bedrijven die verkopen aan consumenten en hoewel ze niet zoveel ‘buzz’ ontvangen als de nieuwste consumenten start-ups, hebben B2B-bedrijven verschillende duidelijke voordelen. Als een product namelijk waardevol is voor bedrijven, zullen die ervoor betalen. Alles over B2B lees je hieronder.
Wat is een B2B-bedrijf?
Business-to-business (B2B) betekent simpelweg business-to-business, een bedrijfsmodel dat zich richt op het verkopen van producten en diensten aan andere bedrijven. Zie het als een ondersteunend bedrijf dat door middel van hun producten en diensten bedrijven helpt te slagen of te stimuleren. Denk hierbij aan zaken als de verkoop van kantoormeubilair, boekhoudprogramma software of kantoorpapier.
Nu denk je misschien dat dit een behoorlijk niche-bedrijfsmodel is, want hoeveel kun je echt aan andere bedrijven verkopen. Maar je zou er versteld van staan hoeveel B2B bedrijven er zijn, en hoe succesvol die zijn. B2B komt in onze moderne wereld vaker voor dan je denkt. Dus als een B2B-bedrijf succesvol wil zijn, moeten ze een sterke klantenservice en loyaliteit ontwikkelen en een betekenisvolle verandering in het bedrijf van hun klant creëren die hun prestaties aanzienlijk verbetert. Maar wie zijn de zakelijke klanten van B2B-bedrijven?
In tegenstelling tot business-to-consumer (B2C) bedrijven waarvan de klanten de mensen zijn die een product of dienst kopen, zijn B2B-klanten moeilijker te definiëren. Het is duidelijk dat hun doelgroep andere bedrijven zijn, maar afhankelijk van het soort bedrijven waarop ze zich richten, kunnen zij variëren. In plaats van marketing naar individuen die een product onmiddellijk kunnen kopen, zoals een typisch B2C-e-commerce bedrijf, moeten B2B-bedrijven strategisch contact opnemen met andere bedrijven.
De aankoopbeslissing van een zakelijke klant moet in het belang zijn van iedereen die bij het bedrijf betrokken is, dus jouw marketingplannen als B2B-bedrijf moeten nauwkeurig, duidelijk en boeiend zijn. Nu we de basisprincipes van een B2B-bedrijf hebben behandeld, kunnen we eens kijken naar enkele van de basis marketing stappen waarmee je rekening moet houden wanneer je een B2B-bedrijf hebt.
Een plan maken
Hoe ingewikkeld B2B-marketing kan zijn blijkt uit het feit hoe gemakkelijk het is om verstrikt te raken in verschillende strategieën, kanalen, campagnes en tactieken. Het hebben van een plan is de beste manier om zaken veilig en gestructureerd te houden.
Laten we hieronder eens kijken naar enkele van de fundamentele “basics” die een succesvol B2B-bedrijf zou moeten hebben.
Zoals bij elk marketingplan, moet je minimaal weten op wie je je wilt richten. Als je geen precies beeld hebt van wie jouw doelgroep is, verspil je je tijd. Wat elke B2B-marketingstrategie gemeen heeft, zijn doelen die kunnen worden gedefinieerd en verfijnd.
Richt jouw inspanningen op een individueel klantsegment. Dit klantensegment wordt jouw beeld van de perfecte klant. Als B2B-bedrijf moet je een sterk gevoel hebben van wie en hoe jouw producten/diensten die kopers zullen helpen.
Zodra je jouw doelgroep hebt gedefinieerd, moet je inhoud maken die hun aandacht trekt. Zonder te begrijpen waar de interesses van jouw klanten liggen, zul je moeite hebben om een goede inhoud te presenteren. Denk daarom na over en concentreer je op het vinden van motivaties, pijnpunten en koopgedrag bij de doelgroep. Dit plaatst je in de best mogelijke positie om hen ertoe te bewegen jouw diensten in te huren en producten te kopen. Simpel gezegd: je moet contentmarketing creëren die jouw publiek helpt slimmer te leren en te werken.
Wanneer jouw doelgroep niet op de hoogte is of geen top-of-mind bewustzijn heeft van jouw product/dienst of het voordeel dat dit biedt, dan is het eerste doel het creëren van dat bewustzijn. Het belangrijkste element hierbij is het creëren van educatieve inhoud op basis van een reeks trefwoord zinnen en onderwerpen waar potentiële klanten al naar op zoek zijn online.
Bewustwording kan worden opgebouwd door:
– Blogposts, artikelen of infographics die op uw site zijn gepubliceerd
– Aanbevolen artikelen op platforms van derden
– Reviews van tevreden klanten
– Als het bewustzijn eenmaal is gevestigd, moet je jouw publiek informeren over de unieke benadering van hun problemen. Ze zullen ook meer willen weten over jouw verhaal en bedrijfsorganisatie.
Het is ook goed om te weten dat wanneer jouw bedrijf groeit, de behoeften zullen veranderen. Elke strategie die je bedenkt, moet meetbaar zijn, en schaalbaar! Effectieve schaalvergroting zorgt ervoor dat je jouw inkomsten kunt blijven verhogen en tegelijkertijd aan de behoeften van de doelgroep kunt voldoen.
Als je als B2B bedrijf Twitter, Facebook en Instagram hebt geschuwd omdat je denkt dat het niet werkt voor bedrijven die andere bedrijven bedienen, mis je een enorme kans. Je moet het alleen gestructureerd doen, aan de hand van de volgende vragen:
– Wat is je doelgroep?
– Wat is jouw merkpersoonlijkheid en hoe ga je je onderscheiden?
– Welke sociale platforms ga je gebruiken?
– Wat voor soort inhoud ga je publiceren?
– Wat zijn je doelen?
– Welke social media-statistieken ga je gebruiken om je inspanningen te meten?
– Hoe gebruiken jouw concurrenten sociale media? Hoe kunnen we het beter doen?
Door al deze vragen te beantwoorden, kun je een succesvol social media-plan effectief uitvoeren en kun je ook je strategie aanpassen wanneer dat nodig is!