De netheid van je restaurant moet een topprioriteit zijn. Zelfs als je het lekkerste eten in de stad hebt, zul je falen als het vies is in je restaurant. Het kan een nachtmerrie zijn voor gasten om een restaurant binnen te gaan en afval ruiken, of zelfs voedselvergiftiging te krijgen. Dit bezorgt je restaurant uiteraard een slechte naam bij klanten. Ze zullen niet meer terug willen komen en ze kunnen hun vrienden vertellen hoe slecht de ervaring was. En dus moet je aan de hygiëne denken. Een bedrijfscontainer is zo gehuurd en je moet je keuken personeel duidelijk instrueren hoe met hygiëne dient te worden omgegaan. Hieronder nog meer tips!
Train je personeel
Het personeel is een weerspiegeling van het restaurant. Allereerst is het belangrijk dat ze geschoren en gedoucht naar hun werk komen. Zou je eten willen krijgen van iemand die eruitziet alsof hij niet hygiënisch is? Wanneer eten wordt geserveerd, draait het allemaal om de presentatie, en dat betekent niet alleen hoe het eten eruitziet.
Vervolgens is het belangrijk dat je het personeel op de hoogte brengt van alle schoonmaakprocedures. Ze moeten weten dat ze altijd hun handen moeten wassen nadat ze het toilet hebben bezocht, ook wanneer ze geen klanten bedienen. Daarnaast moet het keukenpersoneel altijd bezig zijn met het schoonmaken van de apparatuur.
Begin met de keuken
Ook al zien de meeste klanten je keuken niet, het is de nummer één plek waar de meeste restaurants falen op het gebied van hygiëne. Voedselveiligheid is de grootste factor bij het schoonhouden van de keuken. Het is belangrijk dat je voedsel goed opbergt en dat je je rauwe eten gescheiden houdt van je gekookte eten. Naast een goede voedsel opslag moet je altijd de oppervlakken en vloeren in de keuken inspecteren. Voordat je je restaurant sluit en opent, moet je minimaal zowel de aanrechtbladen als de vloeren van de keuken schrobben, dweilen en vegen.
Maak een checklist
Om alles echt goed bij te houden dat moet worden schoongemaakt, is het van vitaal belang dat je een checklist opstelt, zodat zelfs het kleinste detail niet wordt vergeten. Je moet één checklist maken voor de algemene schoonmaaktaken in het restaurant en vervolgens specifieke voor elk gebied in dat restaurant. Zo kunnen de medewerkers hun specifieke gebieden goed bijhouden. Zorg ervoor dat de checklists goed zichtbaar zijn. Het is niet genoeg om de toiletreiniging op de achterkant van de badkamerdeur te plaatsen. Maak indien nodig dagelijkse checklists die jouw personeel gebruikt en die zij ter beoordeling in moeten leveren.