Dit artikel is gebaseerd op een interview dat wij hielden met Terry Crapts, een van de oprichters van Data Science Partners. We spraken over wat data science is en hoe ‘normale’ bedrijven mee kunnen komen in een wereld waarin data een steeds belangrijkere rol in gaan nemen.
Kun je op een toegankelijke manier uitleggen wat data science is? “Je kunt data science zien als alle activiteiten die bijdragen aan het realiseren van waarde voor een organisatie waarbij data als basis wordt gebruikt. Dit kan vorm krijgen door bepaalde logica of processen te automatiseren, maar ook door algoritmes of machine learning modellen in te zetten.”
Worden data voor alle organisatie belangrijker? ”Ga daar maar wel vanuit. Je hebt namelijk inzicht nodig in jouw prestaties zodat je een basis hebt om vanuit te verbeteren. Als je verbetert op basis van gevoel zullen zowel je kwaliteit als efficiëntie nooit optimaal worden. Je blijft dan als het ware achter de feiten aanlopen omdat je de feiten niet tijdig kent.”
“Wel wil ik kleinere organisaties geruststellen want hoe kleiner de organisatie, hoe kleiner het potentieel. Een bakker die al jaren broden bakt zal vermoedelijk door gebruik te maken van data niet ineens veel betere broden gaan bakken. Een keten van bakkerijen die elke dag op tijd bevoorraad moeten worden en zo min mogelijk ongebruikte broden willen weggooien, dat is wel een vraagstuk dat bij uitstek opgelost kan worden door middel van data science.”
De enorme toename in het gebruik van data zorgen voor een enorm tekort aan data scientists. Is dat tekort aan data scientists überhaupt op te lossen? “Dit kan het beste door het bestaande personeel wegwijs te maken in de wereld van data science. Een goed model of algoritme vereist altijd zowel kennis van de business als kennis van data science.”
“Nu worden modellen vaak gemaakt door data scientists die hun kennis ‘ophalen’ bij de business, maar dankzij programmeertalen als Python is het relatief eenvoudig om zelf een model te maken. Data-analisten die al veel business kennis hebben kunnen daarom met een relatief korte omscholing in staat zijn om zelf modellen te maken. Dat is veel makkelijker en efficiënter dan nieuwe mensen aannemen, het potentieel zit immers al in je eigen organisatie.”
“Dit is wat mij betreft een zeer wenselijke ontwikkeling. Data science moet bij voorkeur geen ‘aparte’ afdeling worden. Modellen en algoritmes nemen namelijk bedrijfskritische besluitvorming over, de verantwoordelijkheid hiervoor moet dan ook in bestaande afdelingen worden belegd. Als je dat niet goed regelt vloeit er veel macht van de business weg en wordt besluitvorming onnodig complex. Voor organisaties of teams die wel inzichten op afstand willen delen met medewerkers hebben wij een real-time dashboard ontwikkeld genaamd Touchbase.”
Data Science Partners is een advies- en trainingsbureau op het gebied van data science. De visie van de organisatie is dat data science voor iedereen relevant is, en probeert daarom op laagdrempelige wijze de meerwaarde te tonen aan klanten.