Alles is meer en meer verbonden in de wereld, ook op het gebied van ondernemen. Hierdoor kan de hele wereld je klant worden en kun je je van allerlei leveranciers bedienen. Dit kan leiden tot de laagste inkoopprijzen binnen jouw segment. Echter kan dit er ook voor zorgen dat bij eventuele problemen bepaalde producten niet, of later, geleverd kunnen worden. Het vrachtschip de Ever Given lag bijvoorbeeld eind maart 2021 overdwars vast in het Suezkanaal en zorgde voor een enorme file op de wateren tussen Azië en Europa. De Ever Given hervatte 3 maanden later pas haar reis richting Rotterdam. Hierdoor hebben veel Europese bedrijven nog steeds niet hun bestellingen binnen. Hoe kun je je hier tegen wapenen en hoe zorg je dat je logistiek geen problemen ondervindt?
Zo gauw je spullen van ver laat komen, ben je afhankelijk van anderen en meestal geldt de regel dat van hoe verder spullen moeten komen, hoe meer schakels er in het systeem zitten, dus met meer mensen of bedrijven je te maken hebt. Merk je dat er ergens een verandering plaatsvindt omdat het bijvoorbeeld moeilijker is om spullen te bestellen, zorg dan dat je daar direct op reageert.
Houdt de voorraad op peil en koop indien nodig meer in
Een tweede tip die we je willen geven is om de voorraad ten alle tijden op peil te houden en eventueel zelfs meer voorraad te nehmen. Merk je bijvoorbeeld dat er een schaarste ontstaat of gaat ontstaan, speel daar dan direct op in en kijk naar je voorraad. Dit kan leiden tot extra kosten, zoals de extra investering die je moet doen of de opslag van de extra spullen. Echter ben je daar blij mee als jouw concurrenten hun orders niet meer kunnen leveren en jij nog wel, en waarschijnlijk een groot aantal nieuwe klanten erbij krijgt.
Zorg dat de zending vooraf gekeurd wordt
Je voorkomt een afgekeurde lading door je zending vooraf te laten keuren in het land van de leverancier. Bij risicoproducten gaat het zelfs nog verder. Dan kun je zogenaamde pre-shipment controles laten uitvoeren. Je krijgt daarbij dan eerst een sample geleverd voor eigen analyse en pas na akkoord van jouw bedrijf, mag de levering worden verscheept.
Zorg voor duidelijke productspecificaties
Levensmiddelen en consumentenproducten moeten aan regels voldoen. Een lading kruiden, specerijen en andere voedingswaren wordt soms afgekeurd en mag dan niet geïmporteerd worden. Ze worden vernietigd of gaan terug naar de leverancier. Dan is het maar de vraag wie voor de kosten opdraait, jij of je leverancier. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ( NWVA) controleert ladingen bij de punten van binnenkomst, zoals havens en vliegvelden, in samenwerking met de Nederlandse Douane. Je moet er dan ook alles aan doen om te voorkomen dat deze afkeuringen plaatsvinden, nog voor de zending wordt verstuurd. Binnen Europa gelden strenge producteisen, dus producenten buiten Europa werken daarom met heel duidelijke productspecificaties. Alles moet binnen de regelgeving vallen.
Snel opschalen als de vraag onverwacht toeneemt lukt beter als je vooraf weet of er voldoende capaciteit is bij je leveranciers. De aanvoer opschalen is echter niet zomaar altijd haalbaar. Uiteindelijk moet je dan ‘nee’ verkopen aan je klanten. Zorg in zo’n geval dat je wel blijft leveren, maar niet in de gewenste hoeveelheden. Daarover moet je direct met je klanten blijven communiceren. Het beste is dan om samen met je leveranciers de productieplanning in kaart te brengen. Dan weet je per leverancier hoeveel capaciteit er is en hoeveel ruimte er is voor groei. Zodra je dan wil opschalen, weet je al wat mogelijk is. Eventueel kun je dan op zoek naar een tweede leverancier.
Veel bedrijven hebben te maken met prijsstijgingen. Grondstoffen zijn bijvoorbeeld duurder geworden doordat corona maatregelen de productie dwarsbomen. Ook het transport is stukken duurder door bijvoorbeeld hoge containerprijzen door schaarste en een aanhoudend hoge vraag. Alternatieven in Europa zoeken is vaak niet echt een optie door de hogere prijzen. Gevolg is dan dat de producten in prijs zullen stijgen. Zorg dat je daar altijd transparant over bent naar je klanten toe. Ze weten dan hoe het komt en hebben hier meestal begrip voor. Onderbouw je een prijsverhoging goed, dan is de kans groot dat je klant de verhoging accepteert.
In uitzonderlijke gevallen kun je kiezen voor een snellere oplossing, namelijk luchtvracht. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn bij de lancering van een nieuw product. Het project loopt dan bijvoorbeeld in Nederland netjes volgens schema, maar de productie in Azië blijft achter omdat er voor het eerst wordt geproduceerd. Die vertraging kun je dan bijvoorbeeld wegwerken door de inzet van een vliegtuig. Die keuze is een belangenafweging: het is duur, maar het alternatief is ‘nee’ verkopen. En zeker bij de lancering van een nieuw product is dat de slechtste optie.