SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. In het Nederlands zouden we dat zoekmachine adverteren noemen. Als je heel simpel zou moeten uitleggen waar dit belangrijke aspect binnen de online marketing om draait, dan kun je stellen dat het hier gaat om het plaatsen van advertenties tussen de zoekresultaten in een online zoekmachine. SEA is een snelle en efficiënte manier om hoger in Google te komen. Uiteraard moet je voor deze hooggeplaatste advertenties wel betalen.
Wie aan SEA doet, maakt in feite gebruik van de advertentieplatformen en -mechanismen die deel uitmaken van een online zoekmachine. Hierbij bepaal je eerst op welke zoekwoorden je precies wilt adverteren. Je advertentie verschijnt dan alleen op het beeldscherm bij mensen die dat zoekwoord invoeren. Vervolgens voer je in wat een klik op de advertentie maximaal mag kosten. Via een soort veiling bepaalt de zoekmachine dan welke adverteerder helemaal bovenaan komt te staan.
Uiteraard is het dan ook nog aan jou om consumenten die op je advertentie te klikken naar een landingspagina te leiden waar ze vinden wat ze zoeken. Dit maakt de kans op conversie groter én zorgt voor een nóg betere positie in de zoekresultaten. Veel bedrijven kiezen ervoor om SEA uit te besteden, omdat het veel kennis vraagt en op dagbasis veel tijd kan kosten. Ieder bedrijf of iedere ondernemer zal voor zichzelf moeten afvragen wat de beste keuze hierin is: zelf SEA en Google Ads beheren of toch SEA uitbesteden.
Wat zijn goede redenen om je met SEA bezig te houden?
Als je al diverse activiteiten ontplooit om je website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten in een online zoekmachine te laten verschijnen, dan kun je je afvragen waarom je eigenlijk ook aan SEA zou doen. Een goede reden om ook op SEA-gebied actief te zijn is omdat je van SEA al op korte termijn profijt kunt hebben. Hiermee betaal je immers om zeer hoog in de ranking te komen, en die hoge positie heb je dan ook onmiddellijk. Dit in tegenstelling tot SEO, dat vooral gericht is op de wat langere termijn. SEA is dus een middel om snel meer websitebezoekers te krijgen, en natuurlijk hopelijk ook omzet, contactverzoeken en/of offerte-aanvragen.
Google, of toch (ook) Bing?
Wie aan een online zoekmachine denkt, denkt waarschijnlijk in eerste instantie aan het wereldberoemde Google. Meer dan negentig procent van de Nederlandse internetters gebruikt louter Google als zoekmachine. Dus wanneer je met SEA aan de slag wilt gaan, kun je eigenlijk simpelweg niet om Google heen. Je zou dan simpelweg te veel potentiële klandizie mislopen.
Als je graag al je potentiële klanten zou willen bereiken met je advertenties, dan is het in principe aan te raden je ook op een digitale zoekmachine zoals Bing te richten. Bing wordt met name vaak gebruikt door mensen die nog Internet Explorer als browser hebben.
Het marktaandeel van Bing is in Nederland vrij laag, maar dat zorgt er dan wel voor dat je hier beduidend minder concurrentie hebt. Bovendien wordt Bing in veel andere landen een stuk meer gebruikt dan in Nederland. Een internationaal opererend bedrijf heeft dus wel degelijk baat bij adverteren via Bing. Extra voordeel is dat je dan automatisch ook adverteert bij Yahoo. Daarmee heeft Bing namelijk een samenwerkingsverband.