MKB Belangrijke aandachtspunten bij het ontwikkelen van een visie

Belangrijke aandachtspunten bij het ontwikkelen van een visie

Belangrijke aandachtspunten bij het ontwikkelen van een visie post thumbnail image

Het runnen van een onderneming kost tijd. In de waan van de dag neem je onvoldoende tijd om na te denken over de toekomst. De toekomst van je onderneming overkomt je niet, daarvoor moet je een ondernemersvisie formuleren. Met je visie stuur je. In de visie maak je een voorstelling van de toekomst van jouw bedrijf. Het geeft je richting. Wij geven tips voor ondernemers hoe te komen tot een visie.

Wat is een visie?

Hoe zie je je onderneming in de toekomst? Dat is de vraag die je beantwoordt bij het formuleren van een ondernemersvisie. Een visie zorgt voor inspiratie en geeft aan waarin jij je onderscheidt ten opzichte van andere ondernemingen. Een ondernemersvisie formuleren is niet alleen een toekomstplaatje schetsen. Het helpt je ook om te overleven. Je bent soms gedwongen om te veranderen, omdat er nieuwe ontwikkelingen zijn op je vakgebied waar je in mee moet om te kunnen blijven voortbestaan.
Missie, visie en strategie zijn termen die vaak door elkaar gehaald worden. In je missie geef je aan wie je bent en waar je voor staat. De visie heeft dus betrekking op de toekomst en in je strategie geef je het pad aan dat je volgt om je visie te bereiken.

Hoe ontwikkel je een visie?

Er zijn managementboeken vol geschreven over visieontwikkeling. Het is echt niet nodig om deze door te nemen. Er is een aantal handige tips voor ondernemers waar je rekening mee houdt bij het ontwikkelen van een ondernemersvisie:

  • Je richt je met je visie op de toekomst
  • Met je visie onderscheid je je en het heeft inhoud
  • Je visie is kort en duidelijk
  • Je visie is eenvoudig te begrijpen en uit te leggen
  • Je visie is creatief
  • Je visie zorgt voor energie

Valkuilen bij het ontwikkelen van je ondernemersvisie

Tenslotte willen we je behoeden voor een aantal valkuilen. Neem echt tijd voor het ontwikkelen van een visie. Hier is je bestaansrecht op gebaseerd. Durf jezelf kritische vragen te stellen of betrek medewerkers bij het ontwikkelen van de visie van je onderneming. Waarom doe je wat je doet? Zijn de werkprocessen efficiënt en waarom bieden wij deze producten of diensten?
Deel je visie en draag het uit!

Related Post