Om te starten als ondernemer heb je geen speciale opleiding of diploma nodig. Iedereen mag zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor sommige bedrijven gelden wel regels. Je mag je niet zomaar inschrijven als notaris, accountant, tandarts of psychiater. Dit zijn beroepen die beschermd zijn. Je moet ingeschreven staan om te kunnen bewijzen dat je de benodigde opleiding hebt gevolgd.
Waar ga je je vestigen?
Veel startende ondernemers werken vanuit huis. Dat heeft veel voordelen. Je hoeft geen bedrijfsruimte te huren en dat scheelt natuurlijk fors in je bedrijfskosten. Als je een kantoor of praktijkruimte huurt dan wordt hiervoor vaak een langlopend contract afgesloten voor minimaal 5 jaar. Je moet dan dus behoorlijk zeker van je zaak zijn. Als je na een 1 of 2 jaar alweer met je bedrijf stopt dan kun je vaak niet zomaar van dat huurcontract af. Je bedrijf inschrijven op je woonadres heft ook een aantal nadelen. Ten eerste kun je mensen aan de deur krijgen die je allerlei zakelijke aanbiedingen komen doen. Ook een boze klant kan je adres opzoeken in het Handelsregister bij de KvK en bij je op de stoep staan. Je zakelijke post komt thuis aan waardoor die misschien makkelijker zoek kan raken.
Een virtueel postadres
Steeds meer vooral kleine ondernemers kiezen ervoor om een virtual office van DamOffice te openen. Hun bedrijf is gevestigd op het adres van een bedrijf dat zakelijke postadressen aanbiedt. Dit adres staat ook als vestigingsadres vermeld bij de KvK. Post van officiële instanties zoals de Belastingdienst komt hier aan. Je kunt het adres ook opgeven voor andere post. Pakketten kunnen er niet altijd worden bezorgd. Vaak is het mogelijk om een werkplek te reserveren zodat je ook op kantoor kunt werken of boek een vergaderkamer voor een bespreking met een klant of een investeerder. De post die op je virtuele postadres wordt bezorgd wordt geopend en gescand. Je ontvangt de post wekelijks per e-mail. Op deze manier kun je je privé adres afschermen voor de Kamer van Koophandel.
De financiering
Om te starten als ondernemer heb je in de meeste gevallen startkapitaal nodig. Als je dat zelf niet hebt dan kun je een lening aanvragen bij een bank of je bedrijf pitchen voor een investeerder. Hiervoor is een gedegen businessplan nodig. Maak een realistische berekening van het bedrag dat je nodig hebt om te kunnen starten en waarvan je de maandelijkse rente en aflossing kunt betalen. Bedenk dat als je met je bedrijf in financiële problemen komt er in bepaalde gevallen ook beslag gelegd kan worden op privé eigendommen zoals je huis of je auto en ook op privé bankrekeningen. Als je een partner hebt kun je zaken scheiden als jullie niet in gemeenschap van goederen zijn gehuwd. Denk goed na over langlopende contracten zoals een leasecontract voor een auto van de zaak. Hier kun je vaak niet zomaar weer vanaf als je bedrijf binnen een jaar alweer zou moeten stoppen. Maak dus altijd een gedegen overzicht van inkomsten, kosten en hoeveel je nodig hebt voor privé uitgaven.