B2B,Tips INSPIRERENDE IDEEEN VOOR EEN BEDRIJFSFEEST

INSPIRERENDE IDEEEN VOOR EEN BEDRIJFSFEEST

INSPIRERENDE IDEEEN VOOR EEN BEDRIJFSFEEST post thumbnail image

HOE ZET JE EEN BEDRIJFSFEEST SUCCESVOL IN?

Bedrijfsfeesten zijn van grote toegevoegde waarde voor bedrijven, organisaties en instellingen. Het biedt veel voordelen. Niet alleen voor werkgevers en werknemers, maar als je het goed inzet ook voor relaties en klanten. 

Wat zijn redenen om een bedrijfsfeest te verzorgen?

  • Met een bedrijfsfeest kun je informeren

Een bedrijfsfeest kun je aangrijpen om nieuwe ideeën en strategieën te bespreken, of nieuwe plannen en producten/diensten te introduceren. Juist omdat je als werkgever tijdens een bedrijfsfeest in live contact bent met je doelgroep – of het nu gaat om medewerkers of klanten, relaties en partners – kun je ook direct feedback geven en ontvangen. Dat kan zeer waardevolle insights opleveren. Bedrijven kunnen zo beter begrijpen wat er speelt op de werkvloer of onder klanten en relaties en hoe zij hier het beste op kunnen reageren. Vergeet vervolgens als bedrijf niet te communiceren of concreet te maken richting je doelgroep wat je doet met die informatie. Het stimuleren van open communicatie met een bedrijfsfeest straalt ook positief af op het imago van je bedrijf. Win win dus!

  • Met en bedrijfsfeest kun je verbinden

Het is belangrijk om teamgevoel te creëren of een duidelijke connectie te maken met je doelgroep. Op een bedrijfsfeest voor al het personeel kun je op een informele en leuke wijze door verschillende activiteiten voor verbinding zorgen. Ontwikkel een programma waarin medewerkers elkaar echt beter leren kennen en begrijpen. Dit bevordert de samenwerking en communicatie op de werkvloer. En kan uiteindelijk leiden tot betere resultaten en prestaties.

Een bedrijfsfeest kun je ook inzetten voor je klanten,  relaties en partners. Bij een jubileum bedrijfsfeest is het heel waardevol de mensen die bijgedragen hebben aan het succes van het bedrijf daarvoor te bedanken. Ook dat maakt dat zij zich nog meer verbonden voelen bij jouw bedrijf. Alweer een win win dus.

  • Met een bedrijfsfeest kun je motiveren

Een bedrijfsfeest is een uitstekende manier om mensen te bedanken en ze aan te moedigen te blijven doen wat ze nu al voor je doen. Dit kan toezien op je medewerkers die je bedankt voor hun harde werk en inzet voor het bedrijf, maar ook op klanten die je product of dienst afnemen, of om leveranciers en partners die met je samenwerken.

Je hebt als bedrijf oog voor ieders bijdrage aan de organisatie en spreekt je waardering uit. Hiermee bouw je loyaliteit op en kun je iedereen motiveren zich nóg beter in te zetten voor jouw bedrijf.

  • Met een bedrijfsfeest kun je ontspannen

Met een bedrijfsfeest voor het personeel geef je hen de kans om even te weg te zijn uit de waan van de dag en lekker te ontspannen met de collega’s onderling. Dit kan stress verminderen en de geestelijke gezondheid van je werknemers verbeteren. Want als medewerkers zich ontspannen en gelukkig voelen, zijn ze beter in staat zijn om hun werk te doen.

Een bedrijfsfeest voor klanten, relaties en partners is een ideale manier om elkaar op informele wijze beter te leren kennen. Even geen salestargets, maar just fun! Reken maar dat zij dat waarderen en het uiteindelijk ook positief afstraalt op jouw bedrijf, het merk, de producten en/of diensten.

TOP 5 INSPIRERENDE IDEEËN VOOR EEN BEDRIJFSFEEST

Zoals hiervoor geschetst kan een  bedrijfsfeest veel verschillende doelstellingen hebben. Ook de omvang van het bedrijfsfeest en de duur kunnen enorm verschillen. Van een avondje feest voor 100 personen tot een meerdaags bedrijfsfestival voor 10.000 personen, alles is mogelijk! Het is vooral belangrijk dat je een kwalitatief programma biedt dat past bij jouw doelgroep, maar vooral ook bij jouw bedrijf.

Hieronder invulling met ideeën voor een bedrijfsfeest.

  1. Bedrijfsfestival

Waarom zijn publieksfestivals zo’n succes? Omdat ze een mooie variëteit bieden van eten, drinken, muziek en activiteiten. Ze zijn laagdrempelig, geschikt voor jong en oud en je kunt komen en gaan wanneer je wilt. Dus pas dit principe toe op jouw bedrijfsfeest en creëer je eigen bedrijfsfestival! Als je als bedrijf ook nog een eigen terrein hebt waar het plaats kan vinden, is dat helemaal mooi. Maar er zijn voldoende eventlocaties in Nederland die jouw bedrijfsfeest een festivalsfeer geven, zowel binnen als buiten. Denk aan de inzet van foodtrucks, rondlopend muzikaal entertainment, activerende en verrassende doe-dingen voor jong en oud, niet alleen leuk om te doen maar ook om naar te kijken. Als het ook nog eens lukt een duidelijke inhoudelijke koppeling te maken van jouw bedrijf naar de programma-invulling van het festival, heb je goud in handen!

  1. Jubileum en mijlpalen vieren

Een jubileum of een andersoortige mijlpaal vraagt om een bedrijfsfeest. Natuurlijk is het leuk om terug te kijken aan de hand van foto’s, films, anekdotes of een op maat gemaakte pubquiz. Maar vergeet op zo’n bedrijfsfeest vooral ook niet om vooruit te kijken. Neem jouw doelgroep mee in wat er nog komen gaat de komende jaren. Visie inspireert en bindt.

Een bedrijfsfeest richt zich al snel op medewerkers. Maar benut het en trek de doelgroep eens breder. Ook klanten, partners, leveranciers of familie van medewerkers vieren graag jouw jubileum of mijlpaal mee. Als je deze doelgroepen niet tegelijkertijd bij elkaar wilt hebben, kun je eventprogramma’s splitsen. Vervolgens vanuit één event infrastructuur (geluid, licht, geluid, AV, cateringvoorzieningen, tenten e.d.) denken, is efficiënt, goedkoper en duurzamer.

  1. Teambuilding tijdens je bedrijfsfeest
    Medewerkers kunnen in spelvorm en in teams tegen elkaar strijden. Dat kan sportief/actief, maar ook creatief of met denksport. Hierdoor wordt teamwork gestimuleerd en s kunnen medewerker hun probleemoplossende vaardigheden gebruiken. Door de teams bewust samen te stellen, kunnen collega’s die elkaar niet vaak tegenkomen in het werk elkaar beter leren kennen. Of eventuele gaten tussen afdelingen dichten. De beloning? Die komt aan het einde in de vorm van een feest met een hapje, drankje en muziek.
  2. Bedrijfsfeest met PR-waarde: challenge het team

Leg de lat hoog en bedenk met elkaar een challenge, een niet voor de hand liggende uitdaging of misschien zelfs wel een Guinness Book of Records poging. Denk bijvoorbeeld aan het vormen van het grootste meerstemmige koor of een massale fiets challenge om in 1 uur tijd zoveel mogelijk energie op te wekken.  Zeker als alle collega’s tegelijkertijd op 1 locatie in actie zijn, kan dit mooie beelden opleveren. Dergelijke berichten doen het altijd goed in de (lokale) pers en op eigen PR kanalen. Het geeft je bedrijf een gezicht en eigenheid.

  1. Maatschappelijke betrokkenheid 

Steeds meer bedrijven zetten een bedrijfsfeest in met een maatschappelijke component of gekoppeld aan een goed doel. Laat medewerkers bijvoorbeeld bijdragen met vrijwilligerswerk of organiseer een sponsorloop. Inventariseer de wensen, stel doelen en ga er samen voor om deze te behalen. Als afsluiter van de dag komt iedereen samen op een mooi centraal bedrijfsfeest

Related Post