Als jij namens jouw bedrijf , of het bedrijf waar je voor werkt, verantwoordelijk bent voor het bestellen van promotieartikelen, wil je graag de best mogelijke deal sluiten voor op maat gemaakt marketingmateriaal om dat bedrijf te promoten. En dus ga je op zoek naar een bedrijf dat goedkoop flyers drukken kan, of visitekaartjes, of stickers, of… Het vinden van de juiste balans tussen prijs en kwaliteit, en het juiste promotieartikel, kan lastig zijn. De vraag is hoe je de juiste merkproducten kunt vinden. Dat is het meest relevante voor elk marketingteam, of ze nu samenwerken met bedrijven, goede doelen, sportteams of zelfs de plaatselijke kerk. In deze blog hebben we enkele tips voor je verzameld om je te helpen de juiste promotie producten voor jouw bedrijf te vinden.
Kwaliteit staat bovenaan
Veel mensen ontvangen graag een op maat gemaakt shirt met het logo van hun geliefde merk, maar een dergelijk product heeft het omgekeerde effect als het stiksel na enkele keer dragen los zou laten. Wanneer je op maat gemaakte promo artikelen laat maken, is de kwaliteit van deze artikelen een weerspiegeling van jouw merk of organisatie. Als goederen (zelfs freebies) met het logo van jouw bedrijf slordig zijn gemaakt, kunnen jouw klanten en volgers zich afvragen of de kwaliteit van de door jou gemaakte producten of diensten ook slecht is.
Ken je publiek
Het is van vitaal belang dat je je doelgroep altijd in gedachten houdt bij het kiezen van de promotieartikelen. Stel dat je voor een goed doel werkt en je bent verantwoordelijk voor het organiseren van dankbetuigingen voor de meest genereuze donateurs of fondsenwervers, dan kun je het beste een geschenk zoeken dat aansluit bij hun sociaal bewuste waarden. In dit geval zou een eenvoudig geschenk, zoals een polsbandje of een medaille met een merk, meer geschikt zijn dan een fles champagne of een chique kado.
Maak het praktisch
Hoewel je misschien in de verleiding komt om te kiezen voor eigenzinnige of unieke merk merchandise, kan dit een riskante strategie zijn. Jouw artikelen kunnen zo ongewoon zijn dat ze uiteindelijk weinig nut hebben en in plaats daarvan stof gaan verzamelen in de kasten van je klanten, als ze de kast al halen… We gebruiken allemaal items zoals pennen, mokken en notitieblokken, meestal op een dagelijkse basis. En als extra bonus worden deze vaak onbedoeld gedeeld met grote groepen mensen, bijvoorbeeld in een kantoor, waardoor je merk bij een heel nieuw publiek kan worden geïntroduceerd.
Als jouw klantenbestand bijvoorbeeld bijzonder technisch onderlegd is, overweeg dan om essentiële items weg te geven, zoals USB-drives, telefoon opladers, hoesjes voor mobiele telefoons of ontsmettingsspray voor apparaten. Deze zullen veel handiger zijn dan een nieuw item dat weinig functioneel is.
Zorg voor een juiste personeelsbezetting
Voordat je een evenement organiseert waarbij promotieartikelen worden uitgedeeld, is het essentieel om de logistiek van een dergelijke dag zorgvuldig te plannen. Anders zou je voor een PR-ramp kunnen komen te staan. Stel jezelf enkele belangrijke vragen tijdens het planningsproces om problemen te voorkomen. Hoeveel mensen heb je uitgenodigd? Is er een mogelijkheid dat gasten aanwezig kunnen zijn die niet hebben gereageerd? Zijn er gezondheids- en veiligheidsproblemen? Dit laatste kan vooral belangrijk zijn als je kwetsbare, oudere of zeer jonge bezoekers ontvangt.