Wat zijn verkoopprestaties? Het is de meting van verkoopactiviteiten en overeenkomstige resultaten in vergelijking met de verkoopverwachtingen en quota. Goede verkoopprestaties worden zeer gewaardeerd, maar kunnen voor veel verkopers en organisaties ook moeilijk te behalen zijn.
De sleutel tot goede verkoopprestaties is consistentie. Iedereen kan een goede verkoopmaand hebben – maar een goed presterende verkoper en verkoopteam kunnen gedurende een langere periode aan de verwachtingen voldoen of deze overtreffen door verschillende economische omstandigheden en concurrentiesituaties.
Begin met de juiste instelling.
De manier waarop je naar een deal kijkt, heeft veel invloed op het resultaat. Succes in de verkoop is vaak een self-fulfilling prophecy – als je je baan benadert met een mindset van “ik denk niet dat ik het ga maken”, dan ben je gedoemd om te falen.
En hoewel je voor het worden van een goed presterende verkoper meer nodig hebt dan volhouden dat je voorbestemd bent voor grootsheid, moet je nog steeds werken binnen het juiste denkkader.
Organiseer je
Een van de belangrijkste factoren bij het verbeteren van de verkoopprestaties is ervoor zorgen dat je je op het juiste moment op de juiste taak concentreert. Als je niet de juiste stappen neemt om tijd toe te wijzen aan je werk – zoals tijd in je agenda zetten – laat je misschien een aantal belangrijke verantwoordelijkheden liggen. Dat soort inefficiëntie kan op de lange termijn een tol eisen op je verkoopprestaties.
Volg training
Verkopen kun je leren. Volg een sales training waarin je diverse vaardigheden en technieken leert om je huidige verkoopskills te verbeteren. Een business coach biedt een ander perspectief en kan je vanuit zijn ervaring tonen hoe je jezelf nog kunt verbeteren.
Stel concrete doelen die verder gaan dan de basisverwachtingen
Verkoop heeft de neiging om energieke, ambitieuze professionals aan te trekken – velen van hen streven ernaar om hun quota te verbrijzelen. En dat soort hooggestemde doelen kan een grote hulp zijn bij het verbeteren van de verkoopprestaties.
Het zorgt ervoor dat je hard blijft werken en biedt wat speelruimte als je tekortschiet. Het stellen van doelen die zowel haalbaar als ambitieus zijn, staat centraal bij het verbeteren van verkoopprestaties – maar het is belangrijk om onderscheid te maken tussen doelen stellen en dromen.
Vier je overwinningen
Een carrière in de verkoop gaat gepaard met ups en downs – en het begrijpen van beide kanten van de medaille is de sleutel tot succes op de lange termijn. Maar veel verkopers raken te veel gefixeerd op de “negatieve” kant van hun prestaties.
Het verbeteren van je zwakke punten is natuurlijk belangrijk. Als je te veel tijd besteedt aan het negeren van je zwakke punten, zullen ze je later zeker in de steek laten. Maar het verbeteren van je verkoopprestaties berust ook op het vieren van je overwinningen – hoe groot of klein ze ook zijn.